Συνδρομή

horiatika.press@gmail.com

Σύμβουλος Εκπ/σης Φυσικών Επιστημών ΔΔΕ Σερρών

Ο καίριος ρόλος των σχολείων Β’βάθμιας Εκπ/σης στις τοπικές κοινωνίες της επαρχίας

Στην ελληνική επαρχία, τα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποτελούν τους αφανείς ήρωες που διαδραματίζουν έναν ζωτικό ρόλο για την ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων. Ένα ρόλο που εκτείνεται πολύ πέρα από την αυτονόητη παροχή βασικής εκπαίδευσης και
γνώσης προς τους μαθητές τους, ώστε αυτοί να αποκτήσουν απαραίτητα εφόδια είτε για την αγορά εργασίας, είτε για περαιτέρω μελλοντικές σπουδές.

Μέσα στα Γυμνάσια και τα Λύκεια οι έφηβοι μιας επαρχιακής κοινωνίας ζουν και αναπτύσσονται σε ένα κοινό περιβάλλον, ενσωματώνονται στη σχολική κοινότητα, αλληλεπιδρούν, μαθαίνουν να επιλύουν συγκρούσεις, συνεργάζονται, κοινωνικοποιούνται, δημιουργούν σχέσεις που θα κρατήσουν για ολόκληρη τη ζωή τους. Βρίσκουν υγιή διέξοδο στη νεανική τους ενεργητικότητα και αποφεύγουν παραβατικότητα και κακοτοπιές στις οποίες μπορεί να τους οδηγήσει η παρορμητικότητα και η τάση για αμφισβήτιση και εξερεύνηση που τους διακρίνει σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία. Διδάσκονται αξίες και σφυρηλατούν χαρακτήρες που θα χαρακτηρίσουν τη ζωή τους και την κοινωνία τους. Γνωρίζουν και εξασκούν την αξία της πολιτικής συμμετοχής και της δημοκρατίας, προετοιμάζονται να γίνουν ενεργοί πολίτες.

Στο περιβάλλον των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου κόσμου στο Δήμο τους, ενισχύεται το αίσθημα κοινότητας μεταξύ μαθητών, γονέων και καθηγητών και προάγονται οι κοινωνικοί δεσμοί και η συνοχή της τοπικής κοινότητας. Μέσα από σχολικές εορτές, εκδηλώσεις και δραστηριότητες, διατηρούνται οι τοπικές αξίες, προβάλλονται οι τοπικές παραδόσεις, η ιστορία, ο πολιτισμός και διατηρείται και συνεχίζεται η τοπική πολιτιστική κληρονομιά.

Τα σχολεία προσφέρουν εκπαίδευση σε όλους τους μαθητές τους, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, φύλου, εθνοτικής καταγωγής και άλλων χαρακτηριστικών προάγοντας την ισότητα και αμβλύνοντας κοινωνικές αντιθέσεις και ανισότητες. Στα πλαίσια της λειτουργίας τους συναντώνται και αλληλεπιδρούν μαθητές και οικογένειες από διάφορες κοινωνικές ομάδες και πολιτισμικά υπόβαθρα ενισχύοντας την κατανόηση, το σεβασμό και την αποδοχή του διαφορετικού. Μέσα από αυτή την αλληλεπίδραση προωθούνται και ανταλλαγές πολιτισμικών στοιχείων και εμπειριών και εμπλουτίζεται η πολιτισμική ποικιλομορφία της τοπικής κοινότητας.

Επιπλέον, οι μαθητές διδάσκονται τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, και την επιστημονική σκέψη, βασικά στοιχεία για την ανάπτυξη νέων ιδεών και την προώθηση της τεχνολογικής εξέλιξης. Μέσα από κατάλληλες δράσεις στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μπορεί να προαχθεί η νεανική επιχειρηματικότητα και να ενισχυθεί η οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής και η παραμονή των κατοίκων στον τόπο τους, ιδιαίτερα των νέων. Άλλωστε είναι γνωστό ότι η παρουσία σχολείου σε μία περιοχή προσελκύει νέους κατοίκους, ενώ η απουσία του είναι σημαντικός παράγοντας που ωθεί τους κατοίκους να μετακινηθούν αλλού, αφήνοντας την
περιοχή να μαραζώσει.

Τα επαρχιακά σχολεία, λοιπόν, αποτελούν σημείο αναφοράς στη ζωή των κατοίκων
των τοπικών κοινοτήτων και θεμέλιο της κοινωνίας τους παρέχοντας εκπαίδευση, διδάσκοντας αξίες, διατηρώντας και εμπλουτίζοντας τον πολιτισμό, ενισχύοντας την
κοινωνική συνοχή, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη, διαπαιδαγωγώντας την
κάθε νέα γενιά και παρέχοντάς της εφόδια για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του
αύριο. Και οι τοπικές κοινότητες και η ελληνική πολιτεία θα πρέπει να διαφυλάξουν
τα επαρχιακά Γυμνάσια και Λύκεια και να τα υποστηρίξουν ώστε και αυτά με τη
σειρά τους, ως άλλοι Διγενείς Ακρίτες, να μπορέσουν να διαφυλάξουν την ταυτότητα
της ελληνικής κοινωνίας της επαρχίας.

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος 10.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


Δείτε ακόμη